GRIND

THE VIEW AT BLESS HOME THE VIEW AT BLESS HOME

CULTURE, FASHION, INTERVIEW 2024.11.27

THE VIEW AT BLESS HOME

ショールーム兼生活空間 BLESS Homeから観る景色

2024年で27周年を迎えた〈BLESS〉。ベルリンとパリの2拠点でInes Kaag(イネス・カーグ)とDesiree Heiss (デジレー・ハイス)の2人が全てのデザインを担当している。移ろいの早いファッションシーンのメインストリームとは一線を画し、独自のタイム感でコレクションを発表し、今に至る。流行に左右されることなく、納得のいく空間とデザインをつくり上げ、価値観そのものが時の経過に耐えうるコンセプトアートにまで昇華されているように感じた。〈BLESS〉が提案する豊かさの本質をベルリンの〈BLESS Home〉で9月末まで2年間生活していた日本人・Mitchanの言葉を踏まえて、探る。

Celebrating its 27th anniversary in 2024, ‘BLESS’ is designed by Ines Kaag and Desiree Heiss, who operate from two locations, Berlin and Paris. They distinguish themselves from the rapidly changing fashion scene by releasing their collections with a unique sense of time, unaffected by trends. It feels as if their concepts, which create satisfying spaces and designs, have ascended into timeless works of art. We delve into the essence of richness proposed by BLESS, based on the words of Mitchan, a Japanese who lived at BLESS Home in Berlin for two years until the end of September.

Photo Shota Mitsuoka
Interview & Text Hiroyoshi Tomite

自分自身がBLESS Homeという自覚

そもそも〈BLESS Home〉は2011年にはじまった。長い〈BLESS〉の歴史を遡ると2000年の移動式の Bless Shop シリーズがそもそものはじまりだった。その発展形として2003年にYasmine Gauster / Schroeder Elgarafiによってベルリンの小さな路地ではじめて設立されたのだ。そしてヤスミンがショップを閉鎖した2011年に2つのコンセプトを統合する形の“家”として<BLESS Home>が誕生した。通常の小売店としてではなく、ここでは商品の中に人が住み、訪れた人々はその住人と〈BLESS〉のレイアウト。アイテム、空間、時間、つまり生活を感じることができるという試みをしている。公式の記録によると、累計12人が生活をしてきたそうだ。
住人それぞれが国籍、性別、人種、異なるバックグラウンドをもっている。〈BLESS Home〉のレイアウトは住む人によって変わり、その人自身が〈BLESS Home〉の顔となる。12人目に選ばれたのはMitchan。コロナ前の日本でイネスとデジレーがパフォーマンスアーティストのハラサオリの舞台『no room』の構成と演出、衣装、舞台装置を手がけた際に会場の慶應義塾大学三田キャンパスの旧ノグチ・ルームで出会ったという。そこで志願したのがきっかけだった。そして無事コロナが明けた2022年から生活をすることに。一とはいえ憧れたブランドの中で商品に囲まれて生活をするのは、慣れないことだらけだった。
「言語さえなにもかもわからない状態でベルリンに来た当初は、字幕のない『どうぶつの森』をプレイしている感覚。まるで子供でした。〈BLESS Home〉で生活をはじめた当初の3カ月は憧れていた世界にいて。自分の空間から遠く、ギャラリーに寝泊まりするような気持ちがあった。ブランドの価値観を尊敬しすぎるあまりに、個としての存在感を消してた」。
そうMitchanは語る。ある時まで〈BLESS Home〉に住んでいた仲間にそのことを語ると、“Mitchan 自身が〈BLESS Home〉なのだから”とメッセージをもらう。そのことで、気持ちが切り替わったという。

Awareness of Being in BLESS Home

The concept of "BLESS Home" actually began in 2011. Tracing back through the long history of BLESS, it all started with the mobile Bless Shop series in 2000. As an evolution of this concept, the first BLESS shop was established by Yasmine Gauster / Schroeder Elgarafi in 2003 on a small street corner in Berlin. When Yasmine closed the shop in 2011, BLESS Home emerged, integrating these two concepts into a unified "Home." "BLESS Home"as it exists today and what the text is about came to life in 2011 and was created by BLESS to move on with another form of how BLESS can be experienced beyond the sales aspect. Here, people live within the products, and visitors can experience the layout of BLESS along with its residents. This is an attempt to feel the items, the space, and the time—essentially, life itself. According to official records, a total of 12 people have lived there so far.
Each resident has diverse nationalities, genders, races, and backgrounds. The layout of ‘BLESS Home’ changes according to its inhabitants, and each individual becomes the face of BLESS Home. The 12th resident chosen was Mitchan. He met Ines and Desiree before the pandemic, in Japan, They were planned in the production of the stage performance "no room" by the performance artist Saori Hara. They took charge of the direction, as well as the costumes and stage design. It was at Keio University's Mita Campus, in the historic former Noguchi Room, that they met. This chance encounter led him to volunteered, leading to his eventual move there in early 2022, after the pandemic calmed. However, living surrounded by products of a brand he admired was initially overwhelming.
“When I first arrived in Berlin, I felt like I was playing ‘Animal Crossing’ without subtitles. I felt like a child. During the first three months of living at BLESS Home, I felt like I was in a world I had long admired, but still felt distant, almost as if I were staying in a gallery. My deep respect for the brand’s values made me lose my individuality.”
Thus spoke Mitchan. When he shared this with a fellow resident, they replied, “Mitchan, you are BLESS Home,” and that helped shift his perspective.

来る体験からしか得られない価値

「ある日、閉店時間後に大きなトランクケースを抱えてやって来た男の子がいました。彼に『泊まるところはあるか』と尋ねると、彼は『〈BLESS Home〉を出た後に泊まるところを探す』と。2言目には、『ここに泊まって良いですよ』と口に出していた。彼は驚きながらもそれを受け入れました。すでに自分用につくっていたオムライスに追加で、すぐに彼の分のオムライスをつくり、一緒に食べました。
彼は今後の人生をどのように歩んでいくのか悩んでいました。私は彼に今までの自分の人生での選択と、今の生活に至るまでの経緯を話しました。遅くまで2人の会話は続きました。翌朝窓辺に広がる景色を横目に、フレンチトーストを彼と一緒に食べました。彼はこの秋に東京で八百屋をオープンするそうです」。
こうした時間を経ることで、自然と自分らしく振る舞えるようになっていく。
「生活するうちに〈BLESS Home〉と自分が一体となり、時間をかけて本当の意味で自分の家になりました。自分の生活を曝け出すことで、素直な気持ちで訪問者と接することができた。遠くからやってくる訪問者、彼らが滞在するのがおよそ30分や1時間。その時間でどこまで彼らとの関係を構築できるのだろうか。こちらから素直な姿勢で接すると自ずと相手も素直な姿勢で接してくれる。カッコつける必要なんてどこにもない。仲良くなるのに大事なのは、会う回数や時間よりもいかに早くお互いが素直になれるかだ。そしてもし自分とは全く価値観が違うのであればそれを楽しめばいい。そう思えて」。

Value Gained Only Through Experiences to Come

“One day, a boy came in after closing time carrying a large suitcase. When I asked if he had a place to stay, he said he was looking for somewhere to stay after leaving BLESS Home. l immediately invited him to stay. He was surprised but accepted. I quickly made an additional serving of omurice, which I had already prepared for myself, and we shared it. He was contemplating his future and how to navigate his path. I shared my life choices and the journey that led me to my current living situation. Our conversation continued late into the night. The next morning, we enjoyed French toast together while admiring the view from the window. He mentioned that he plans to open a vegetable shop in Tokyo this fall.” Through such experiences, Mitchan naturally learned to behave.
“While living there, I became one with BLESS Home, and over time it truly became my home. By exposing my life, I could meet visitors with genuine feelings. Visitors coming from afar usually staved for about 30 minutes to an hour. I wondered how much I could build a connection with them in that time. Approaching them with authenticity made them reciprocate honestly. There's no need to put on a façade. I believe that what's essential to becoming close is not the number of encounters or time spent but how quickly both can be genuine with each other. And if our values are completely different, we can just enjoy that difference.”

「ただここに来てくれる人と仲良くなりたかった。それが一緒にご飯を食べるというシンプルな答えでした。考えたというよりは、自然にそうなったのです。友達を迎え入れる感覚で〈BLESS Home〉を運営していたら、ここを出る時には本当に友達になっていた。最終日、2年の間に出会ったさまざまな人たちからメッセージをもらって。お客さんとそこまでの関係になれたのは、生活の延長で友達として接していたからだと気づきました」。
そこにMitchanを通じた〈BLESS〉の像の本質が浮かび上がる。「無理をしていない。過度に装飾的ではない。より自然に近いと感じる。つまりかっこつけていない。自分の生活に馴染んでくれるアイテムだと思う。そういう部分で〈BLESS Home〉には〈BLESS〉特有の時間が流れています。製品を提供することを超えて、時間の共有や人の関係性の構築を提供しています」。
ファッションのためのファッションではなく、生活に根付いたファッションという点に価値がある。そしてファッションシーンの移ろいにも関係なく、日本、韓国などアジアを中心にファンを拡大していった背景については「アイデアに対する責任感」を口にする。
シーズンごとに売ってそれきりで終わることなく、バックナンバーをアイテムから手に入れることができる。相談があれば、お直しもできる。サステナビリティという言葉がもてはやされる以前から、当たり前に取り組んできたブランドだ。今これを読んで、いざベルリンを訪れて、〈BLESS Home〉に行っても、そこにMitchan はいない。また次の住人のAlessandro Meliが新しい形のおもてなしをしてくれる。昨年、ローマのMACRO美術館で催した『25 Years of Always Stress with BLESS』でイネスとデジレーに出会った学生だという。ただそれでも、Mitchanが生活していた空気が壁や隅々に呼吸するように残っている。そういう風にして、〈BLESS Home〉 は独自の時間を堆積し続けているのだ。

“I simply wanted to befriend those who came here. That was the uncomplicated answer of sharing a meal together. It wasn't a matter of thinking; it happened naturally. By running BLESS Home with the mindset of welcoming friends. I truly became friends with them by the time they left. After such time, on my last day, I received messages from various people I met during the two half years. I realized that the ability to connect with visitors like that was because I had treated them as friends throughout my living experience.”
Through Mitchan, an image of BLESS emerges. “It's not forced or excessively decorative. It feels closer to nature, meaning it isn't pretentious. I believe the items naturally blend into my life. In that sense, BLESS has its unique flow of time. It goes beyond providing products and offers shared time and the building of human relationships.”
The value lies not in fashion for the sake of fashion but in fashion rooted in life. Moreover, despite the ephemeral nature of the fashion scene, the brand has expanded its fan base, particularly in Japan and South Korea, due to what they call a “sense of responsibility towards ideas.”
Instead of things ending with each season, you can obtain items from past collections. Long before the term “sustainability” became popular, this brand was already engaged in such initiatives, offering alterations for those who needed them.
Now, as you read this and consider visiting Berlin to experience BLESS Home, you won't find Mitchan there. New staff Alessandro Meli will be providing a fresh kind of hospitality. Yet, even so, the traces of Mitchan’s time there linger in the air, as the walls and corners breathe the essence of his experiences. In this way, BLESS Home continues to create its own unique sense of time.

BLESS Home Berlin
〈BLESS Home〉は、ベルリンの旧東地区にある住宅街の3階に、ひっそりと佇む。ここでは気軽に〈BLESS〉のサービスや、過去、現在、未来の製品を体験できる。日常の中でこそ、その真の魅力を発揮するため生活を基盤としたプライベートな空間で展示している。撮影は禁止。〈BLESS〉は、訪れる人々が自由に探索することを推奨する。

BLESS Home Berlin quietly stands on the third floor of a typical residential street in the former East Berlin. Here, visitors can casually experience BLESS's services and products
from the past, present, and future. In this private space grounded in hospitality and creative living, products are displayed with the intention of showcasing their true charm in everyday life. Photography is prohibited. BLESS encourages visitors to explore freely.

Information

BLESS

@bless_service

@bless_home_berlin

Oderberger Str. 60, 10435 Berlin

https://bless-service.de/

RECOMMEND